De Nieuwe Suzuki SV-7 GX 2026 (kopen)

Suzuki SV-7GX

De introductie van de Suzuki SV-7 GX, brengt een compleet nieuw concept naar het middensegment: een veelzijdige crossover met het hart van een sportmotor. Dit model combineert de befaamde en karaktervolle 645 cm³ V-twin motor met de ergonomie en het comfort van een avontuurlijke toermachine. De SV-7 GX, die binnenkort verkrijgbaar is bij NIWA Motoren, biedt sportieve wendbaarheid, geavanceerde elektronica zoals Ride-by-wire en een Bi-directional Quick Shifter, verpakt in een slank en toegankelijk ontwerp. Dankzij deze uitgebalanceerde mix van sportieve rijeigenschappen, hoog comfort en slimme rijhulpsystemen, is de SV-7 GX een echte allrounder die klaar is voor elke rit.

Design & Styling: Dynamisch, Compact en Comfortabel

Het ontwerp van de Suzuki SV-7 GX is gedurfd, sportief en verfijnd, en deelt de dynamische proporties van zijn grotere broer, de GSX-S1000GX. De motor heeft het slanke silhouet van een straatmotor, verrijkt met de robuuste en dynamische lijnen van een sportieve allroad, wat zijn crossover-identiteit benadrukt. De aerodynamisch gevormde kuip is ontwikkeld in een windtunnel en versterkt door twee opvallende lijnen die het zijaanzicht bepalen; deze dragen bij aan zowel de gestroomlijnde als de gespierde uitstraling van de motorzaak Zwaagdijk-nieuwe machine. De motor is beschikbaar in drie opvallende kleurstellingen: het klassieke Pearl Brilliant White met Metallic Triton Blue, het stijlvolle Pearl Matte Greige met contrasterend rode wielen, en het diepe Glass Sparkle Black.

Met een zithoogte van slechts 795 mm, in combinatie met een rechte zithouding, biedt de SV-7 GX veel rijders de mogelijkheid om gemakkelijk met beide voeten aan de grond te komen, wat essentieel is voor vertrouwen en controle. De constructie is licht en stijf, met een rijklaar gewicht van 211 kg, wat zorgt voor moeiteloze wendbaarheid, zeker in stadsverkeer. De ergonomie is gericht op comfort, mede dankzij het in drie standen verstelbare windscherm (50 mm verstelbereik), dat de winddruk op borst en helm effectief beperkt. Standaard handkappen zijn volledig in het kuipwerk geïntegreerd, waardoor wind en opspattend vuil effectief worden geweerd, wat het comfort aanzienlijk verbetert bij wisselende weersomstandigheden en op lange toertochten.

Technische Specificaties

Hieronder staan de belangrijkste kerngegevens van de Suzuki SV-7 GX:

OnderdeelWaarde of Beschrijving
MotortypeV-twin, tweecilinder, viertakt, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud645 cm³
Maximumvermogen54 kW (73 pk) bij 8.500 t.p.m.
Maximumkoppel64 Nm bij 6.800 t.p.m.
VersnellingsbakZesversnellingsbak, Bi-directional Quick Shifter
RijhulpsystemenSuzuki Drive Mode Selector (3 modi), Suzuki Traction Control (3 modi)
Remmen voorDubbele remschijf, 290 mm
Remmen achterEnkele remschijf, 240 mm
Gewicht211 kg rijklaar
Zithoogte795 mm
Brandstoftank17,4 liter

Het kloppende hart van deze crossover is de iconische 645 cm³ 90° V-twin, een motorblok dat bekend staat om zijn soepele trekkracht en compacte bouw. Dit blok is voor de SV-7 GX verder verfijnd en levert een maximumvermogen van 73 pk en een koppel van 64 Nm, dat al bij lage toerentallen krachtig beschikbaar is. Dit lineaire vermogensafgifte zorgt voor een plezierige en levendige respons, ideaal voor zowel beginnende als ervaren rijders. De Bi-directional Quick Shifter is een slimme toevoeging waarmee de berijder zonder de koppeling kan op- en terugschakelen, wat het gemak en de vlotheid van de rijervaring, vooral in de stad en bij sportief rijden, aanzienlijk verhoogt. Dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door het moderne Ride-by-wire gasklepaansturingssysteem, dat de basis vormt voor de integratie van geavanceerde elektronica.

Rijervaring & Doelgroep

De SV-7 GX is ontworpen om in elke situatie maximaal rijplezier te bieden, dankzij de combinatie van een rechte, comfortabele zitpositie en een stijf, maar licht frame. Het lage zwaartepunt en de geoptimaliseerde ergonomie, met een stuur dat dichter bij de rijder is geplaatst en lager geplaatste voetsteunen, zorgen voor veel controle en overzicht in het verkeer. De motor is daardoor bijzonder wendbaar, wat het manoeuvreren op lage snelheid en parkeren moeiteloos maakt, terwijl de stabiliteit op de snelweg behouden blijft. De vering is geoptimaliseerd voor zowel stadsritten als lange toertochten, met een handmatig in zeven standen verstelbare veervoorspanning achter. Dit maakt de motor geschikt voor de motorrijder die een lichte en wendbare motor met karakter zoekt, geschikt voor dagelijks woon-werkverkeer, maar ook voor lange, sportieve weekendritten. Dankzij slimme systemen zoals Suzuki Traction Control System (STCS) in drie standen en Low RPM Assist (dat afslaan van de motor voorkomt), is de SV-7 GX ook zeer toegankelijk voor rijders die overstappen naar hun eerste grote motor.

Vergelijking & Innovatie

In vergelijking met eerdere V-twin modellen uit de Suzuki-stal, zoals de SV650, is de SV-7 GX een technologische sprong voorwaarts, waarbij het geliefde motorblok is voorzien van moderne elektronica. Waar het motorblok in de basis al bekend stond om zijn betrouwbaarheid en lineaire vermogensafgifte, zijn nu de Ride-by-wire en het geïntegreerde Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) toegevoegd. Deze technologische verbetering maakt de integratie van drie rijmodi (SMDS) en de meervoudige tractiecontrole mogelijk, wat de veiligheid en veelzijdigheid enorm vergroot. Een slimme innovatie in het rijwielgedeelte is de downdraft-luchtinlaat die ruimte creëert onder het zadel, waardoor de zithoogte kon worden verlaagd naar 795 mm en de motorfiets slanker oogt, ondanks de ruime 17,4 liter brandstoftank. Verder is de integratie van een 4,2-inch Full-Color TFT Display met smartphone connectiviteit en turn-by-turn navigatie een significante upgrade in de klasse, wat de bruikbaarheid en connectiviteit van deze crossover verhoogt.

Prijs & Beschikbaarheid

De consumentenprijzen voor de Suzuki SV-7 GX worden dichter bij de marktintroductie in de zomer van 2026 bekendgemaakt. De nieuwe motor 2026 maakt zijn Nederlandse debuut op de Motorbeurs Utrecht van 19 tot en met 22 februari 2026.

meer recent nieuws

Kawasaki ZX-10R 2026
De nieuwe Kawasaki ZX-10R en ZX-10RR, lees er hier alles over. Vanaf april beschikbaar bij [...]
Kawasaki KLE 500 (SE)
Ontdek alles over de 2026 Kawasaki KLE500. Deze nieuwe 451cc adventure motor is binnenkort te [...]
Winteracties NIWA

De dagen worden korter en de temperaturen dalen. Voor veel motorrijders hét teken dat de [...]