Nieuwe Kawasaki KLE500 2026 kopen

Kawasaki KLE 500 (SE)

Kawasaki introduceert de gloednieuwe 2026 KLE500, een motor die het populaire lightweight adventure-segment opnieuw definieert. Dit model, dat de naam na meer dan drie decennia terugbrengt, combineert off-road DNA met uitstekende prestaties op de weg. De nieuwe Kawasaki KLE500 is binnenkort verkrijgbaar bij NIWA Motoren. Hij is al beschikbaar voor de pre-order.

Design & Styling

Het uiterlijk van de nieuwe KLE500 is duidelijk geïnspireerd op rallymotoren: functioneel, robuust en met een herkenbaar silhouet. De hoge topkuip, voorzien van een in drie standen verstelbaar windscherm (standaard, +27 mm, en +55 mm), biedt goede bescherming tegen de wind en verhoogt het comfort op lange ritten. De slanke brandstoftank heeft een capaciteit van 16 liter, wat in combinatie met het efficiënte motorblok zorgt voor een grote actieradius. De motor staat hoog op zijn poten met een 21-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel, wat de off-road stijl benadrukt en helpt bij het nemen van obstakels. De zitpositie is recht en ontspannen, wat zorgt voor optimaal overzicht en controle, zowel zittend als staand. Het tweedelige zadel kan met een optioneel ERGO-FIT duozit worden omgevormd tot één vlak geheel voor maximale bewegingsvrijheid. De standaard KLE500 komt in ‘Metallic Carbon Gray/Ebony’, terwijl de SE-versie beschikbaar is in drie andere kleurstellingen, waaronder ‘Metallic Bluish Green’.

Technische Specificaties

Hieronder vind je de belangrijkste specificaties van de nieuwe Kawasaki KLE500.

OnderdeelWaarde of beschrijving
Motorblok451 cc paralleltwin, vloeistofgekoeld
KoppelingAssist & Slipper clutch
FrameLichtgewicht stalen vakwerkframe
Vering voorKYB USD-voorvork, 210 mm veerweg
Vering achterNew Uni-Trak, 200 mm veerweg
Rem voor300 mm schijf, dubbelzuigerremklauw
Rem achter230 mm schijf
Wielen21-inch voor, 17-inch achter
Tankinhoud16 liter
ElektronicaUitschakelbaar ABS, Smartphoneconnectiviteit
DisplayLCD (standaard) of TFT (SE-model)

Wat direct opvalt in de specificaties is het nieuwe 451 cc motorblok. Dit is een paralleltwin, wat betekent dat er twee cilinders naast elkaar staan, die zijn afgesteld voor veel trekkracht bij lage toeren en een soepel rijgedrag. De ‘Assist & Slipper clutch’ helpt op twee manieren: het maakt de koppeling lichter te bedienen en voorkomt dat het achterwiel blokkeert als je snel terugschakelt. Het stalen vakwerkframe is de ‘ruggengraat’ van de motor en is ontworpen om zowel sterk als licht te zijn. De lange veerwegen van 210 mm voor en 200 mm achter, zorgen ervoor dat de motor oneffenheden op onverharde wegen goed kan opvangen. Een groot voordeel voor avontuurlijk rijden is het uitschakelbare ABS; hiermee kun je het antiblokkeersysteem (ABS) uitzetten, wat meer controle geeft op losse ondergrond. De Kawasaki KLE 500 is ook in een A2-variant te verkrijgen.

Rijervaring & Doelgroep

De Kawasaki KLE500 is ontworpen als een echte allroad motor. De rechte en ontspannen zitpositie geeft je veel overzicht in het stadsverkeer, maar is ook comfortabel genoeg voor lange ritten op de snelweg. Dankzij de specifieke versnellingsbakverhouding (een 46/15 overbrenging) blijft de motor rustig op snelheid, maar levert hij ook gecontroleerde kracht in het terrein. Het lichte frame en de lange veerwegen maken de motor wendbaar in bochten en zeer geschikt voor onverharde paden. Rijders kunnen de rubberen pads op de voetsteunen eenvoudig verwijderen om beter te kunnen staan tijdens off-road ritten. Deze motor is daarom ideaal voor de rijder die één motor zoekt voor alles: van woon-werkverkeer (een ‘adventure motor’ voor elke dag) tot het maken van weekendtrips en het verkennen van avontuurlijke routes. Het biedt een veelzijdig alternatief voor een zwaardere toermotor of een pure sportmotor.

Vergelijking & Innovatie

De terugkeer van de KLE500-naam is een belangrijke innovatie op zich. Terwijl het originele model uit de jaren ’90 een cultstatus had, is dit 2026-model compleet opnieuw ontworpen voor het moderne ‘lightweight adventure’ segment. De grootste technische sprong is het motorblok: de nieuwe 451 cc paralleltwin vervangt het oudere concept en is specifiek ontwikkeld voor een soepel koppelverloop en goede souplesse, in plaats van puur topvermogen. Vergeleken met oudere allroads in deze klasse, zet de KLE500 in op moderne elektronica die voorheen alleen op duurdere modellen te vinden was. Zaken als een uitschakelbaar ABS, smartphoneconnectiviteit via de Rideology app en (op de SE-versie) een modern TFT-kleurenscherm waren decennia geleden ondenkbaar. Ook de focus op ergonomie, zoals het verstelbare windscherm en de voor staand rijden geoptimaliseerde voetsteunen, toont een duidelijke evolutie naar een veelzijdiger inzetbereik dan zijn voorgangers.

Prijs & Beschikbaarheid

De nieuwe 2026 Kawasaki KLE500 wordt medio februari verwacht bij de officiële dealers. De definitieve prijzen worden door Kawasaki op een later moment bekendgemaakt, maar dit belooft een zeer competitieve nieuwe motor te worden in het populaire allroad-segment. De Kawasaki KLE500 is dus binnenkort leverbaar bij NIWA Motoren in Zwaagdijk, Noord-Holland. We zetten je graag op de lijst voor een proefrit zodra de demo-modellen beschikbaar zijn.

meer recent nieuws

Suzuki SV-7GX

De introductie van de Suzuki SV-7 GX, brengt een compleet nieuw concept naar het middensegment: [...]

Kawasaki ZX-10R 2026
De nieuwe Kawasaki ZX-10R en ZX-10RR, lees er hier alles over. Vanaf april beschikbaar bij [...]
Winteracties NIWA

De dagen worden korter en de temperaturen dalen. Voor veel motorrijders hét teken dat de [...]